Nieuwe verzekeraar voor vrijwilligers: Henner

Voor de vrijwilligers in het European Solidarity Corps voorziet het programma een (aanvullende) verzekering voor ziektekosten. De samenwerking met zo’n verzekeraar gaat periodiek via openbare aanbestedingen. Sinds 2023 werkt de Europese Commissie voor het European Solidarity Corps samen met een nieuwe verzekeraar: Henner. Alle vrijwilligers die hun activiteit starten vanaf 8 februari 2023 zullen verzekerd zijn via Henner. De dekking en principes van de verzekering blijven dezelfde en zijn terug te vinden in de programmagids 2023 ‘Part D’, pg. 78-80.  

Wat betekent dit voor jou als organisatie? 

Mogelijk zal je projecten hebben lopen waarbij vrijwilligers via 2 verschillende verzekeraars zijn gedekt, afhankelijk van de startdatum van hun vrijwilligersactiviteit: beide lopen nog een tijd in parallel. Vrijwilligers die startten vóór 8 februari 2023 blijven verzekerd via Cigna. Vrijwilligers die startten op 8 februari 2023 of later zullen verzekerd zijn via Henner.

Praktisch gebeurt de registratie bij de verzekering automatisch en achter de schermen, op voorwaarde dat je volgende stappen volgt: 

De organisatie die het project binnen het European Solidarity Corps heeft ingediend, registreert de vrijwilliger(s) ten laatste twee weken voor vertrek.  

  • Stuur een aanbod, offer, naar de vrijwilliger in PASS, Placement Administration and Support System. 
  • Zodra de vrijwilliger het aanbod accepteert, ga je als indienende organisatie naar de Beneficiary Module via het Erasmus+ & European Solidarity Corps-Platform. 
  • Importeer de vrijwilliger in de tab ‘participants’. Vul de gegevens van elke vrijwilliger aan in de Beneficiary Module onder ‘participations’, tot de deelname van de vrijwilliger op ‘complete’ staat. Vink het vakje voor de verzekering aan. 

Let op! 

Een keer per week wordt de informatie van de Beneficiary Module naar de verzekeraar verstuurd. Registreer je vrijwilliger(s) dus ten laatste twee weken voor vertrek. 

Houd de gegevens van de vrijwilliger(s) up-to-date in de Beneficiary Module (BM). Als er iets verandert, bijvoorbeeld aan de activiteitsdata, pas die informatie dan aan in de BM. De actuele gegevens worden een keer per week gecommuniceerd tussen de BM en CIGNA. 

Heb je technische problemen met de PASS, neem contact op met JINT of stuur een e-mail naar Voor vragen over de Beneficiary Module kan je bij JINT terecht. 

Meer nieuws

  • do 11 juli 2024

    Noodsituatie?

    We hopen natuurlijk van niet, maar je weet maar nooit dat je tijdens je project in een crisissituatie terechtkomt. Wat moet je doen bij zo’n noodsituatie?

    Lees meer
    do 6 juni 2024

    Beneficiary Module projecten 2024

    home office

    De projecten goedgekeurd tijdens de eerste ronde van 2024 zijn nog niet zichtbaar in de Beneficiary Module. We wachten momenteel op een update vanuit de Europese Commissie waardoor alle projecten zichtbaar zullen zijn. Deze update staat gepland in de maand juni, een exacte datum kunnen we helaas niet meegeven. Wij kijken er samen met jullie […]

    Lees meer
    vr 24 mei 2024

    Nieuw aanspreekpunt en WhatsAppcommunity vrijwilligers

    Two people sit across from each other at a table, each holding a mug, with only their hands visible. The scene is minimal with neutral tones.

    Vanaf juni 2024 is er een nieuw aanspreekpunt voor vrijwilligers én kunnen vrijwilligers elkaar makkelijker ontmoeten via de WhatsAppcommunity.

    Lees meer